Na putu prema neto nuli
Klimatske promjene predstavljaju jedan od najvećih globalnih izazova našeg vremena. Međunarodna zajednica dogovorila je Pariški sporazum o klimatskim promjenama još 2015. godine. Jedan od središnjih zadataka je ograničiti globalno zagrijavanje na znatno ispod dva Celzijeva stupnja u usporedbi s predindustrijskim razinama i smanjiti globalne emisije stakleničkih plinova na (neto) nulu do 2050. godine. dm se izričito obvezuje na ove ciljeve i provodi dugoročnu strategiju dekarbonizacije kako bi kao poduzeće učinkovito pridonio zaštiti klime.
Emisije duž lanca vrijednosti dm grupe u velikoj mjeri nastaju u ranijim fazama lanca vrijednosti - posebno tijekom proizvodnje i transporta proizvoda, kao i tijekom izgradnje i preuređenja prodavaonica dm-a. U okviru izravnog poslovnog djelovanja, rada prodavaonica dm-a, distribucijskih centara i dm-dialogica u značajnoj mjeri doprinose emisiji stakleničkih plinova. U kasnijim fazama lanca vrijednosti nastaju dodatne emisije, primjerice, kroz korištenje proizvoda ili putem putovanja kupaca do prodavaonica dm-a i djelatnika do mjesta rada.
Uznapredovale klimatske promjene predstavljaju značajne rizike za naše poduzeće. Ekstremne vremenske nepogode poput poplava, toplinskih valova ili oluja mogu prekinuti proizvodne i nabavne lance, uzrokovati nestašicu sirovina ili oštetiti infrastrukturu. Kako bismo spriječili te rizike i istovremeno iskoristili ekonomske prilike, sustavno smo razvili svoju klimatsku strategiju u dm-u.
Klimatski cilj 2045
Od 2020. godine dm mjeri, evidentira i analizira svoje izravne i neizravne emisije stakleničkih plinova prema standardima Protokola o stakleničkim plinovima („Greenhouse Gas (GHG) Protocol Standards”). Analiza je pokazala da značajan dio emisija nastaje u takozvanom području Opsega 3, koji se odnosi na rane i kasnije faze lanaca vrijednosti. Cilj je identificirati sve relevantne izvore emisija i provesti ciljane mjere smanjenja. Najveću važnost ima ponuda proizvoda. U budućnosti će se u klimatsku bilancu uključiti i put koji kupci prolaze do prodavaonica dm-a. Glavni klimatski cilj dm-a je postići neto klimatsku neutralnost najkasnije do 2045. godine. U tu svrhu postavljeni su ciljevi smanjenja emisija specifični za područje, koji će se provoditi kroz više akcijskih mjera.Energetska učinkovitost
Ključnu ulogu igra povećanje energetske učinkovitosti i korištenje obnovljivih izvora energije. Prosječna potrošnja energije po kvadratnom metru prodavaonice trebala bi se godišnje smanjivati za najmanje 1 kilovat sat (kWh). Zato se dm oslanja na modernu građevinsku tehnologiju poput dizalica topline, LED rasvjetu te na automatizirano upravljanje sustavima ventilacije i grijanja. Ovo se dopunjuje jedinstvenim sustavom upravljanja energijom na razini dm grupe u skladu s DIN EN ISO 50001, koji bi trebao biti uveden u svim zemljama do 2027. godine. Već do kraja poslovne godine 2023./2024. certifikaciju je dobilo sedam zemalja.Središnje mjere za smanjenje emisija na razini grupe ovisno o mogućnostima zemlje:
- proširenje fotonaponskih postrojenja (78 postrojenja, 9.500 MWh proizvodnje u 2024. godini)
- nabava električne energije putem ugovora o kupnji energije vjetroelektrana i solarnih elektrana
- upotreba energetski učinkovitih tehnologija (toplinske pumpe, LED rasvjeta, sustavi upravljanja)
- uvođenje sustava upravljanja energijom prema ISO 50001
- upotreba električnih i vodikovih kamiona u dostavnoj službi (pilot-projekti u Njemačkoj i Austriji)
- smanjenje učestalosti isporuka i optimizacija povratne logistike
- THG bilanciranje ambalaže proizvoda i uvođenje alternativa sa smanjenim emisijama CO₂
- ekološko bilanciranje prodavaonica i korištenje recikliranih materijala
Strategija nabave energije kontinuirano se razvija kako bi se osigurao što veći udio električne energije iz obnovljivih izvora. Oko 67 posto energijskih potreba cijele dm grupe nabavlja se iz obnovljivih izvora.
Poseban fokus stavljen je na dekarbonizaciju ponude proizvoda. Do 2025. godine završit će se ekološka bilanca svih proizvoda po kategorijama proizvoda, kako bi se zajedno s partnerima proizvođačima dogovorile konkretne mjere smanjenja emisija stakleničkih plinova. dm se oslanja na analize životnog ciklusa (LCA), povećanje upotrebe reciklata te proizvode s smanjenim CO₂ otiskom.
I u logistici se provode mjere za smanjenje emisija. Povećava se korištenje kombiniranog transporta, u kojem se proizvodi na dugim udaljenostima prevoze željeznicom, ako je to moguće. U opskrbi prodavaonica, u pojedinim zemljama, dm testira korištenje električnih i vodikovih kamiona. U Njemačkoj i Austriji već se provode prvi pilot-projekti. Uz to, dm potiče ekološku mobilnost kroz ponudu bicikla zaposlenicima, punionice za električna vozila i parkirna mjesta za bicikle.
Također, građevinske aktivnosti se procjenjuju s ekoloških aspekata. U Austriji će u poslovnoj godini 2024./2025. započeti sustavno ekološko bilanciranje, odnosno analiza emisija stakleničkih plinova povezanih s gradnjom prodavaonica. U Njemačkoj se u izgradnji prodavaonica već koriste reciklirani materijali kako bi se smanjile emisije i potrošnja resursa. Od 2021. godine dm grupa uspjela je smanjiti svoje emisije stakleničkih plinova u Opsegu 1 i 2 s 56.129 tona na 52.049 tona CO₂ ekvivalenta (2023) – unatoč povećanju broja lokacija.